Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

fredag 12 april 2013

Intro

Den här bloggen kommer handla om fibromyalgi, ME (kroniskt trötthetssyndrom) och mig. Jag ska efterhand försöka organisera lite inlägg som i tur och ordning presenterar sjukdomarna, symptom mm, och mig själv och just min diagnos.

Börjar med mig och sjukdomen:

Jag blev sjuk 2009/2010 någon gång, vääldigt svårt att veta exakt när eftersom det kom så successivt. Blev lite tröttare, förkyld oftare, dålig i magen, och det blev sämre och sämre. Våren 2011 hade jag inga ursäkter för mitt hälsotillstånd som så sakta blev sämre, och gick till doktorn. Då bodde jag i Spanien (sen juni 2010) och blev under sommaren stammis på akuten, fick misstänkt blindtarmsinflammation, som de sen trodde var Chrons (mycket fokus på magen) fick inte dricka alkohol, röka, äta fet eller stark mat, dricka läsk, juice, mjölk etc. Kul sommar helt enkelt! ;) Men, det var ju inte Chrons (tack och lov?!) och jag blev sämre och sämre. Blev tillslut sjukskriven (och min chef blev då förbannad på mig, för det där att vara sjuk och bli sjukskriven gjorde jag ju självklart för att jävlas med henne!!!) och i april 2012 flyttade jag och pojkvän hem till Sverige. Bodde hos min mamma tills vi fick lägenhet i Göteborg hösten 2012 och jag började juristlinjen.

Älskar min fina tvåa, men herregud, tapeterna var inte vackra när vi flyttade in.

Har varit på otaliga läkarbesök, gjort en gastroskopi, tagit tretusen blodprover, etc etc........ Fått höra att jag är "ambitiös, stressad och har underliggande ångest" och det är därför jag har ont/blivit sjuk. Konstigt att ingen sa det när jag var receptionist i Spanien, men juriststudent i Göteborg, då är man ambitiös! 

Mina favoritkommentarer från folk (jag vet, många försöker bara vara hjälpsamma, men seriöst, ni tror inte jag testat allt?) är "har du prövat..." eller "Men, du ser inte sjuk ut!" Tacka fan för det! Eller kanske inte, lättare om jag hade varit helt  grön i ansiktet och sett ut som en koncentrationslägerfånge så hade folk inte trott att jag kan bli frisk om jag bara tränar/äter en speciell diet/tar den här naturmedicinen/whatever

Det här börjar bli lite långt, så vi får köra en fortsättning följer på detta inlägget!
Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar