Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

tisdag 28 januari 2014

Flyger (skriven fre 24/1)

Sitter på flygplanet och skriver. Inte ett plan med wifi (Ryanair, inte Norwegian) så kan inte uppdatera förrän senare men det gör väl inget, så länge jag kommer ihåg att göra det.
Rullstolsassistans gick bra, tjejen som körde den gick först fram till en gammal tant och frågade om hon var Jonna och såg inte att jag satt några meter ifrån och vinkade. Fick gå på planet sist och sitta längst bak (bakdörren var öppen), ska gå av sist också. Blir otroligt trött av att sitta upp så här länge och av allt ljud. Har haft i öronproppar en del och nu lyssnar jag på musik. För mig är det lättare ibland att stänga ute omvärldens ljud med musik, då vet jag vad som kommer så att säga, det blir inte samma sorts brus.

Sitter en grupp superdouches i sätena framför oss och satt jämte oss på flygplatsen -.- Ni vet typen, en grupp med några i 30-årsåldern och några i 50-årsåldern, de är ekonomer, konsulter, pr... Gott om pengar, ska väl golfa och dricka öl, grabbresa för gubbar... *Edit: Såg dem hyrs klubbor på flygplatsen sen, haha!
Har hört tillräckligt av deras samtal.
Ett guldkorn:
Det är stor tillväxt, det kommer behövas mycket arbetskraft, vi behöver invandrare (här började min åsikt om dem höjas, wow, har de hjärnor!)... Fast alltså arbetskraftinvandring, inte så som nu!
...
Där sjönk min uppfattning tillbaks ner igen. Vaddafack! Nej, självklart ska inte folk som BEHÖVER jobb och ett nytt liv komma till Sverige, bara såna som VI behöver ska få komma. För folk som flyr kan vi ju inte ha, gud så fruktansvärt. Blir så trött. Man är inte beredd att ge "fel" sorts invandrare jobb, hur kvalificerade de än är, och sen klagar man på de som är arbetslösa.

Och det här: jag tror inte på att man inte kan få jobb, är man bara villig att göra vad som helst. Ungdomarna är för bortskämda, de vill inte ta vilka jobb som helst! Jo, men du kan ju ta dig i röven! Det är inte därför en femtedel av ungdomarna som jobbar i Oslo är svenska, vi vallfärdar dit och tar VILKA JOBB SOM HELST, för där vill de ha oss, där uppskattar de oss. Jag har också vart där en sväng för några år sen, jobbade på bemanningsföretag och hoppade runt och vickade på olika företag, tex restauranger, klädaffärer, mässor... När jag var frisk. Eller började jag redan bli sjuk då...?

Top tip om ni ska flyga, ta med en kudde för ryggen, lätt värt platsen i väskan. Har ändå ont som attan, men den hjälper. Och har feber och svårt att andas... Men nu är det inte långt kvar. En halvtimme på planet, 45 min i bil, sen kan jag lägga mig. Halvsitter på två säten nu... Trött trött, ont ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar