Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

lördag 13 september 2014

Imorgon är det val och jag är förbannad

Vi lever i vad min syster kallade det sämsta av två världar. Det finns ingen rättssäkerhet men tjänstemännen går inte att muta. De enda som går att muta är tydligen våra ministrar. Regeringen som ser till att företag och rika kan sko sig på folks skattepengar. De får folk att gå med på detta genom att lova de som jobbar en hundring mer i plånboken varje månad. Och folk är så jäkla korkade att de går på det.
Det ställs inga allvarliga frågor till regeringen, eller de frågor som ställs försvinner, de viftas bort. Vad händer? Varför blir det inga drev? Varför avgår ingen? Varför blir inte folk upprörda? Vad är det med gemene mans passivitet?
Bankdirektörer och riskkapitalister blir miljardärer på våra skattepengar medan sjuka, arbetslösa och pensionärer är fattigare än någonsin. Folk tigger, barn blir vräkta från sina hem, sjuka går hungriga för de har inte råd med mat.

Är detta landet ni vill leva i? Ni som röstar på Alliansen och SD? Vill ni bo i ett land där den som blir sjuk inte har råd med mat, eller medicin? Där de som jobbar blir utbrända på löpande band trots att andra skriker efter jobb, så det finns gott om avlösare.
Tro inte på att regeringen inte kan skapa jobb för det kan de. Det är rätt lätt, sätt in mer resurser i välfärden och vi får tillbaka det tiofalt i jobbskatt, ökad köpkraft, bättre folkhälsa och bättre välfärd. Att investera långsiktigt har ju alla hört är a och o. Så varför görs inte detta? Varför investerar regeringen inte i folket?

Fråga dig själv: Vem tjänar på att samhället ser ut så här?

Du har ju sett rubrikerna, det är ministrarnas kompisar som sitter i de där bolagen som blivit så rika de senaste åren. Tror du regeringen gjort dessa förändringar för att de tycker så mycket om sina vänner? Maud Olofsson köpte Nuon och gick till en välbetald post i Visita. Ni vet, de som inte vill betala skäliga löner och ha folk anställda på heltid.

Varför föraktar regeringen sjuka och arbetslösa så mycket? Varför bryr de sig inte om de utredningar de tillsätter? Varför lyssnar de inte när experterna varnar för att sjuka som blir fattiga tar livet av sig, eller säger att barn mår dåligt av tidiga betyg. Varför tror regeringen att de vet bättre?
Eller är det helt enkelt så att de inte bryr sig om folket? Vill de bara se till att tjäna så mycket pengar som möjligt medan de lämnar de svaga i sticket?

Tänk på vilket samhälle ni vill leva i innan ni röstar, och tänk på att vem som helst kan ha otur. Jag valde inte att få en hemsk invalidiserande sjukdom. Jag ville bli jurist, jag älskade universitetet. Hade jag valt hade jag inte haft ont varje dag och jag hade definitivt valt ett liv med många framtidsmöjligheter.
Nu kommer jag varken bli jurist eller mamma, men jag hoppas att iallafall mina syskonbarn kommer växa upp i ett varmare samhälle. Ett samhälle som inte låter deras moster leva i fattigdom för att hon fick en kronisk sjukdom innan hon ens fyllt 25 år.

1 kommentar:

  1. Kloka Jonna, så bra du skriver!
    Det är för bedrövligt att kroniskt sjuka ska behandlas på det sätt som sker idag.
    Och att unga människor som du och min dotter far så illa och får noll och ingen hjälp är inget annat än skamligt.
    Man kan ju hoppas att det blir bättre, men jag är nog ganska orolig för att funktionshindrade och sjuka ska få fortsätta att kämpa mot stelbenta byråkrater och dåligt pålästa, ointresserade läkare.
    Men jag är en ständig optimist så jag hoppas och tror att det blir bättre.
    Så småningom.
    Stora kramen

    SvaraRadera