Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

onsdag 10 september 2014

Rättssäkerheten för sjuka är död

Som ni kunde läsa tidigare idag fick jag ett brev från förvaltningsrätten. Där tycker försäkringskassan inte att jag är sjuk för det finns inga medicinska underlag, det gör ju liksom inte det vid ME. De hänvisar till en dom som säger att "Så långt det är möjligt och rimligt ska bedömningen utgå från objektiva fynd, tester och observationer." Det är ju just det som inte är rimligt och möjligt vid ME. Har fått mycket stöd i detta, både från familj och vänner online, mina ME-systrar-och bröder stöttar så det värmer mitt hjärta och tårar både mina och familjens ögon. En fantastiskt engagerad man i vår patientförening säger att detta kan vi smula sönder och FK är pinsamma och i princip inkompetenta.

Grejen är att jag vet att FK är inkompetenta. Det är godtyckligt vem som får pengar och inte. Bevisbördan ligger på oss sjuka då vår sociala försäkring räknas som en "förmån". Vadå förmån? Landet som går runt av människor som mig, som min familj. Landet mina förfäder byggde. Landet som utmärker sig som ett solidariskt land med ypperlig välfärd. Är det alltså en "förmån" att bli sjuk, men en rättighet att begå brott? Är det så lagen ska tolkas då bevisbördan ligger på sjuka och åklagare? Då sjuka ska bevisa sin dåliga hälsa men kriminella är oskyldiga tills motsatsen bevisats?
För att citera Sverker Olofsson: Är det så det ska vara?!

Jag hade inte blivit så upprörd om systemet var rättssäkert. Jag hade inte ens blivit så här upprörd om systemet var korrupt; då hade jag kunnat muta någon,  genom att tigga, låna eller stjäla ihop pengar. Nu har vi det sämsta av två världar, ett system som havererat.
Försäkringskassan hittar på anöedningar att avslå. De går inte efter senaste intyg utan de ofullständiga intyg som senare blivit kompletterade. När de i sin tur blir granskade krävs helt plötsligt medicinska fynd, som inte kan finnas. Sedan rehabilitering, som inte är möjlig. Hur mycket kostar alla dessa turer skattebetalarna om det i slutändan oftast visas att detta, i enlighet med praxis och utredningar, inte behövs i dessa fall? Hur mycket kostar försäkringskassan samhället genom att pressa sjuka tills de stressas sönder så till den milda grad att tom de som kunnat bli bättre nu är förstörda för livet?

Tänk dig att göra allt detta, kämpa mot detta havererade system, med en helvetes influensa, spasmer, illamående och olidlig smärta. Snälla handläggare, gå en mil i mina skor. Jag kan inte ens gå 20 meter i dem.

1 kommentar:

  1. klockrent skrivet! så himla träffande! så sorgligt, så sant... <3 :(

    SvaraRadera